logo

درباره نشریه

 | تاریخ ارسال: 1404/8/26 | 
مدیریت بازرگانی یکی از مهمترین گرایش های مدیریت است که در مفهوم عام  آن شامل طیف وسیعی از حیطه­های مدیریتی می­باشد چرا که بیشتر سازمان­های تجاری، صنعتی  و خدماتی به دنبال سود بوده و در نتیجه یک موسسه بازرگانی محسوب می شوند. زمانی یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد. فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می­گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می­کند و به طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکت­ها دارد.
این گرایش از قدیمی ترین گرایش های مدیریت است که کار خود را در سال ۱۳۳۳ به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمانهای دولتی و خصوصی، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از اساتید آمریکایی آغاز کرد. سپس این رشته در مقاطع و گرایش های مختلف و در دانشگاههای گوناگون کشور گسترش یافته و هم اینک در غالب دانشگاههای دولتی، آزاد، غیر انتفاعی و پیام نور ارائه می گردد.
دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، موسسه ها و شرکت های دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظایف و هدفهای گوناگون در سطوح کارشناسی می باشد.
این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های مختلفی می باشد که بر اساس آخرین تغییرات (مصوبه مورخه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی) عبارتند از: بازاریابی ، بازرگانی بین المللی، تجارت الکترونیکی ، مدیریت استراتژیک ، بازرگانی داخلی و کارآفرینی. تا پیش از این گرایشهای مالی، بیمه و تحول نیز جزو گرایش های رشته بازرگانی بود. دوره دکتری این رشته شامل سه گرایش مدیریت بازاریابی، سیاستگذاری بازرگانی و بازاریابی بین الملل می باشد.
امروزه مدیریت بازرگانی برای آنهایی که به دنبال ایجاد کسب و کار جدید می باشند، برای آنهایی که علاقه مند به وارد شدن به تجارت و یا سرمایه گذاری می باشند و یا برای آنهایی که رویای به دست گرفتن پست های مدیریتی را در سر می پرورانند، رشته بسیار جذاب و مورد پسندی است. 
هدف از این رشته عبارت است از آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان­های بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات متخذه. در این دوره دانشجویان با فراگیری نظریه های نوین مدیریت بازرگانی قادر خواهند شد تا به عنوان محقق به پژوهش پرداخته و با تجزیه و تحلیل تخصصی مسائل مدیریتی به اداره موفقیت آمیز سازمان ها کمک نمایند.
مجلات دانشگاهی یکی از بهترین کانال های ارتباط دانشگاهها با محیط و به بیانی دیگر زبان گویا و مجرای ارتباط دانشگاهها با سایر آحاد جامعه است، چرا که بسیاری از تحقیقات و پژوهش هایی که در دانشگاهها و موسسات پژوهشی انجام می شود و حاوی دستاوردهای بنیادی و کاربردی و توسعه ای است از طریق چاپ در  مجلات در قالب مقالات در دسترس عموم قرار می گیرد. از طرف دیگر یکی از مهم‏ترین منابع دسترسی سریع و آسان خود استادان و دانشجویان به یافته‏های علمی و پژوهشی، مجلات دانشگاهی است. این مجله می‏تواند بستری برای توسعه کمّی و کیفی تحقیقات در رشته ی مدیریت بازرگانی فراهم نماید.

چشم انداز و اهداف مجله
این نشریه با رویکرد علمی- پژوهشی با هدف توسعه‌ی دانش مدیریت بازرگانی و بازاریابی در موسسات و سازمان های کشور، شناسایی مسایل مدیریتی و بازرگانی سازمان‌های ایران و ارایه‌ی راهکار برای آنها، مقاله‌های علمی- پژوهشی در حوزه‌ی مدیریت بازرگانی و بازاریابی را منتشر می‌کند. هدف کلی نشریه ارائه آخرین دستاوردها و نتایج تحقیقات در حوزه بازرگانی و بازاریابی بوده و سعی در به اشتراک گذاشتن ایده های نوین از طریق چاپ مقالات بدیع خواهد داشت.  اهداف جزیی تر عبارتند از:
  1. نگاه استراتژیک به نوآوری های بازرگانی: کشف و تجزیه و تحلیل روندهای نوظهور و استراتژی های نوآورانه در زمینه های کسب و کار و بازاریابی
  2. الهام بخشیدن به نوآوری های بازرگانی: تشویق تفکر انتقادی، حل مساله و خلاقیت در راستای کشف راه حل های نوآورانه برای چالش های حوزه کسب و کار و بازرگانی
  3. . تقویت اشتراک دانش: ایجاد بستری برای محققان و متخصصان برای به اشتراک گذاشتن بینش، یافته ها و تجربیات خود در رابطه با نوآوری های حوزه کسب و کار و بازاریابی
  4.  نگاه کاربردی به مطالعات حوزه بازرگانی: پر کردن شکاف بین تئوری و عمل با ارائه مطالعات موردی، تحقیقات تجربی، و کاربردهای عملی مفاهیم نوآورانه در حوزه بازرگانی و کسب و کار
  5. تشویق همکاری بین رشته ای :تسهیل همکاری بین رشته های مختلف از جمله بازرگانی، فناوری و علوم اجتماعی برای رسیدگی به چالش های پیچیده در مدیریت کسب و کار.
  6. اعتلای رشته مدیریت بازرگانی: انتشار پژوهش های کاربردی و مطالعات موردی با کیفیت و تاثیرگذار در حوزه نوآوری های بازرگانی که می تواند به پیشرفت تئوری و عمل  در این حوزه  کمک کند.
  7. پشتیبانی از دانشمندان نوظهور : فراهم آوردن فرصت هایی برای محققان و کارآفرینان  نوظهور و خلاق تا کار خود را به نمایش بگذارند و در زمینه نوآوری های  بازرگانی مشارکت کنند.
زمینه ها و محورهای نشریه
زمینه ها و محورهای مربوط به نشریه که مقالات معتبر در حوزه های مربوطه چاپ می کند به شرح ذیل است:
  1. تمر کز بر رویکردهای جدید و خلاقانه برای استراتژی های کسب و کار از جمله مدل های کسب و کار تحول آفرین، پیشنهاد ارزش منحصر به فرد، استراتژی های رشد نوآورانه
  2. نقش فناوری در شکل دادن به نوآوری های تجاری، از جمله هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و برنامه های بلاک چین.
  3. نقش پایداری و مسئولیت اجتماعی شرکتی در هدایت نوآوری و تقویت مزیت رقابتی پایدار سازمان.
  4. پوشش آخرین روند ها، تحولات، چالش ها و داستان های موفقیت در دنیای کارآفرینی و استارت آپ ها
  5. بررسی نقش رهبری و رفتار سازمانی در پرورش نوآوری، چابکی و تاب آوری سازمان ها.
  6. بررسی تاثیر فناوری های دیجیتال، پلتفرم های آنلاین و رسانه های اجتماعی بر رفتار مصرف کننده، از جمله خرید آنلاین، تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال.
  7. بررسی گرایش های مصرفی نوظهور، تغییر نیازها و ترجیحات مصرف کننده در دنیای امروز و فرصت های کسب و کارها برای نوآوری و تطبیق محصولات، خدمات و استراتژی های بازاریابی خود.
  8. کارآفرینی و کارآفرینی داخلی، با رویکردهای نوآورانه برای ایجاد سرمایه گذاری جدید و استراتژی های رشد.
  9.  جهانی شدن و تأثیر آن بر نوآوری کسب و کار، از جمله استراتژی های بازاریابی بین المللی، بازارهای نوظهور، و مدیریت بین فرهنگی.
  10. تأثیر تغییرات مقرراتی و سیاستی بر نوآوری کسب و کار، با تمرکز بر ملاحظات قانونی و اخلاقی در حال تحول در دنیای دیجیتال.

دفعات مشاهده: 2 بار   |   دفعات چاپ: 0 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر